22 juli 2012

"Mensen met schulden met meer respect behandelen".

Volgens de Nationale ombudsman moeten mensen met schulden met meer respect worden behandeld. Dit stelt de Nationale ombudsman in het rapport “'Schulden komen nooit alleen, aandachtspunten voor de schuldhulpverlening“ dat begin dit jaar is verschenen. Mensen met schulden voelen zich totaal niet serieus genomen. In de ogen van de schuldhulpverlener zijn ze zelf schuldig aan hun situatie terwijl dit meestal niet terecht is. Mensen met schulden ervaren steeds vaker de overheid als een obstakel bij het oplossen van de problemen.   

Mensen met schulden moeten steeds langer wachten voor er een eerste gesprek plaatsvindt met iemand van de schuldhulpverlening. De bureaucratie is enorm toegenomen. Ook duurt het langer voordat er een gesprek plaatsvindt met de schuldeisers. Hierdoor lopen de bestaande schulden op en ontstaan er ook weer nieuwe schulden. Veel mensen met een laag inkomen kwamen begin  2012 acuut in de problemen door de onterechte verrekening van de lopende toeslagen voor zorg en huur. Verder is de klacht van de ombudsman dat gemeentelijke schuldhulpverlening alleen oog heeft voor de financiële problemen. Soms is er sprake van meerdere problemen en staan mensen met schulden bij meerdere hulpinstanties op een wachtlijst. Doordat er slecht wordt samengewerkt tussen de verschillende instanties wordt de oplossing van de schuldenproblematiek onnodig vertraagd.